مقالات

تاریخچه آدیداس

لوگوی آدیداس

تاریخچه آدیداس سابقه ای طولانی از همکاری و نوآوری دارد. به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در صنعت کالاهای ورزشی در سرتاسر جهان، اوج‌ها (و بعضا افول) وجود داشته است و بیش از ۷۰ سال است که این شرکت را شکل داده است.

برای درک بهتر تاریخچه آدیداس باید بدانیم که این شرکت از ابتدا در شهر کوچک Herzogenaurach در بایرن آلمان متولد شد. آدولف (آدی) داسلر در سال 1900 در آنجا به دنیا آمد. او تحصیلات خود را به پایان رساند و دوره کوتاهی را به عنوان یک نانوا طی کرد، اما تصمیم گرفت از نانوایی به عنوان یک شغل طولانی مدت صرف نظر کند. پس از بازگشت از خدمت اجباری در ارتش در پایان جنگ جهانی اول، مهارت های یک کفاش را آموخت و یک تجارت کوچک تعمیر کفش در پشت خانه خانوادگی خود افتتاح کرد.

اشتیاق آدی به ورزش باعث شد تا او شروع به آزمایش کفش های تخصصی برای ورزشکاران کند و در سال 1924 – به همراه برادرش رودولف – شرکت “Gebrüder Dassler Schuhfabrik” (کارخانه کفش برادران داسلر) را رسما به ثبت رساند. آنها تعدادی از اولین کفش های دویدن میخ دار را برای ورزشکار ها تولید کردند. این کفش‌ها بود که به دونده 800 متر، لینا رادکه در بازی‌های المپیک 1928 آمستردام، در کسب مدال، طلا کمک کرد.

در المپیک جنجالی برلین در سال 1936، آدی داسلر با جسی اونز، دونده سرعتی نوظهور آمریکایی ملاقات کرد. در حالی که شواهد قطعی نیست، افسانه ها حاکی از آن است که جسی تصمیم گرفت با کفش های دویدن میخ دار برادران داسلر مسابقه دهد و چهار مدال طلا کسب کرد. چیزی که ما به طور قطع می دانیم این است که جسی پس از این رویداد با آدی داسلر در تماس بود و بعداً سفیر شرکت آدیداس شد.

جس اونز در تاریخچه آدیداس

تجارت و روابط برادران داسلر در طول دوره جنگ جهانی دوم تحت فشار شدید قرار گرفت. این کسب و کار تقریباً زنده ماند، اما رابطه کاری آنها ادامه پیدا نکرد. آنها در سال 1948 موافقت کردند که “Gebrüder Dassler Schuhfabrik” را جدا کنند و بلافاصله پس از آن به رقیب یکدیگر بدل شدند.

پدر بنیان گذار

آدی داسلر سهم خود را از شرکت گرفت و به دنبال رویای خود برای ساخت کفش های داسلر برای ورزشکاران ادامه داد. در سال 1949، آدی شرکت جدید خود را با نام Adolf Dassler (adidas) Sportschuhfabrik به ثبت رساند. او برای اینکه محصولات خود را از رقبای خود متمایز کند، شروع به طراحی کفش های آدیداس با سه نوار دوخته شده در پهلو کرد. نام تجاری با 3 راه راه متولد شد و آدی شروع به استفاده از لوگوی سه راه راه به عنوان علامت تجاری شرکت کرد. همسر آدی، کته، نیز با او در تجارت کار می کرد و با هم آدیداس را در یک دوره نوآوری و رشد رهبری کردند.

کتونی های اورجینال آدیداس را از فروشگاه ما خریداری فرمایید

آدی داسلر در جوانی در تاریخچه آدیداس

تصویر بالا آدولف (آدی) داسلر

کته داسلر در تاریخچه آدیداستصویر بالا کته داسلر، همسر آدی داسلر

معجزه برن

در تاریخچه آدیداس یکی از خلاقانه ترین محصولات آدیداس در دهه 1950 کفش فوتبال آنها بود. اشتیاق زیاد آدی داسلر به بهبود کفش های فوتبال خود، او را در موقعیتی قرار داد که می توانست از نزدیک با تیم ملی آلمان غربی کار کند. او با آنها همراه بود و آنها به فینال جام جهانی 1954 در برن سوئیس رسیدند. در اینجا آنها باید به مصاف یک تیم خاص می رفتند، تیم مجارستانی که در اوایل مسابقات 8-3 آنها را شکست داده بود. کفش های آدیداس که آلمان‌های غربی می‌پوشیدند، نیمی از وزن چکمه‌های سنتی انگلیسی که مجارها می‌پوشیدند بود. مهمتر از همه، آنها همچنین دارای گل میخ های قابل جابجایی بودند که می توانستند متناسب با شرایط آب و هوایی تغییر کنند. در زمینی خیس و گل‌آلود، این کفش ها به آلمان‌های غربی کمک کرد تا دو گل را جبران کنند و یک پیروزی شوکه‌کننده در جام جهانی رقم بزنند. این رویدادی که در سراسر جهان از تلویزیون مشاهده شد، آلمان غربی را در جایگاه خاصی در نقشه ورزشی قرار داد و کفش‌های آدیداس را به نامی در سراسر جهان تبدیل کرد.

یک نمونه کفش استوک در تاریخچه آدیداس

تعویض استوک کفش استوک در تاریخچه آدیداس

چیزی بیشتر از کفش های آدیداس

در اواخر دهه 60، آدیداس تصمیم گرفت خط تولید خود را به پوشاک گسترش دهد. لباس‌های ورزشی مفهوم جدیدی برای ورزشکاران نبود، اما در سال 1967 آدیداس کت و شلواری از الیاف مصنوعی سبک‌وزن جدید و با جزئیات شیک عرضه کرد: سه خط معروف، از کفش‌های آدیداس به عاریت گرفته شد و روی دست‌ها و پاها نقش بسته بود. شاید نبوغ واقعی با این راه اندازی، انتخاب فوتبالیست آلمانی فرانتس بکن باوئر برای بازاریابی این لباس بود. او یکی از مشهورترین بازیکنان جهان بود و زمانی که لباس ورزشی جدید آدیداس را به تن کرد – “بکن باوئر” متولد شد.

عرضه پوشاک ورزشی مد روز نقطه عطفی در تاریخ آدیداس است. این سبک به زودی در ایالات متحده محبوب شد، جایی که شوق دویدن در دهه 1970 در حال گسترش بود. مردم «معمولی» حالا می‌توانستند وقتی برای دویدن بیرون می‌رفتند آدیداس بپوشند – لباس ورزشی اینجا ماندگار شد و یک تغییر فرهنگی طوفانی در کارنامه تاریخچه آدیداس رقم خورد.

اولین لباس های ورزشی در تاریخچه آدیداس

توپ های جام جهانی

از زمان پیدایش این برند، آدیداس همیشه مترادف با فوتبال بوده است. با این حال، در حالی که آنها کفش های فوتبال و لباس های فوتبال را در زمین داشتند، توپ ها توسط شخص دیگری ساخته شده بود. این امر تنها تا سال 1963 بود، زمانی که آدیداس شروع به ساخت توپ های خود کرد و سپس توپ رسمی مسابقات جام جهانی 1970 مکزیک را در اختیار فیفا قرار داد. پخش مسابقات از تلویزیون در حال تبدیل شدن به یک امری عادی بود و توپ TELSTAR به طور ویژه ای طراحی شده بود تا به خوبی در صفحه نمایش سیاه و سفید نمایش داده شود. این اولین باری بود که از یک سری پانل های سیاه و سفید برای ساخت یک توپ استفاده شد… چیزی که بعدها مترادف با طراحی فوتبال شد.

این موضوع یک رابطه چند دهه ای با فیفا را آغاز کرد و آدیداس از آن زمان تاکنون در هر جام جهانی توپ مسابقه را تامین کرده است. این یکی از پر افتخار ترین دستاورد ها در تاریخچه آدیداس محسوب می شود.

اولین توپ های آدیداس برای جام جهانی 1970 در تاریخچه آدیداس

المپیک مونیخ

در سال 1972 با ورود بازی های المپیک به مونیخ، نگاه جهانیان به آلمان معطوف شد. در این رویداد بود که آدیداس تصمیم گرفت لوگوی جدید خود، Trefoil (سه خط نا مساوی و به ترتیب قد کنار هم) را معرفی کند. این لوگو به گونه ای طراحی شده بود که به وضوح روی لباس نشان داده شود و به عنوان نمادی از لباس های عملکردی استفاده می شد، قبل از اینکه بعداً به نشان آدیداس اورجینال، برچسب سبک زندگی این شرکت تبدیل شود.

المپیک خانگی آدیداس همچنان به تثبیت این برند به عنوان رهبر جهان در تولید کفش ورزشی ادامه داد. در اینجا آنها برای اولین بار تیم المپیک آلمان و همچنین تعداد زیادی ورزشکار دیگر را با لباس های ورزشی مجهز کردند. مدال طلای به یاد ماندنی به اولریکه میفارت جوان در پرش ارتفاع رسید و والری برزوف از روسیه با پوشیدن کفش های آدیداس سریع ترین مرد جهان شد.

خداحافظ آدی

آدولف داسلر در 6 سپتامبر 1978 اندکی پیش از تولد 78 سالگی خود درگذشت. مردی که عشق به ورزش و روحیه کارآفرینی به بازتعریف صنعت کالاهای ورزشی کمک کرد و معیار جدیدی را در لباس و کفش‌های عملکردی ایجاد کرد. او یک شرکت در حال شکوفایی را به میراث گذاشت که توسط همسرش کته، با حمایت پسرشان، هورست، تصاحب شد. پایان یک دوره داسلر شروع دوره ای دیگر شد و تاریخچه آدیداس شاهد یک پوست اندازی جانانه شد.

آدی داسلر کمی قبل از فوت در تاریخچه آدیداس

بازار های جدید استایل های جدید

در سال 1986، آدیداس در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد و پتانسیل موجود در بازار پوشاک ورزشی آمریکا را تشخیص داد. یکی از موفقیت های اولیه، کفش ورزشی نمادین Superstar بود که زندگی خود را به عنوان یک کفش فنی بسکتبال آغاز کرد. سوپراستار به زودی وارد مد خیابانی شد و جایگاه نمادین آن زمانی تایید شد که گروه هیپ هاپ ایالات متحده Run DMC شروع به پوشیدن آدیداس به عنوان بخشی از ظاهر خود کرد. عشق آنها به کفش های کتانی آدیداس سپس در آهنگ “آدیداس من” جاودانه شد.

خود آدیداس تنها زمانی متوجه این داستان عشقی شد که یکی از کارمندان در کنسرت Run DMC شرکت کرد و دید که ستارگان هیپ هاپ کفش های آدیداس خود را در هوا در مقابل چشمان 40000 طرفدار بلند می کنند. این رویداد اولین قرارداد تأیید بین یک بازیگر موسیقی و یک شرکت ورزشی را آغاز کرد و یک رابطه مادام العمر را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

پایان دوران کهن

هورست داسلر به طور غیرمنتظره ای در سال 1987 در سن 51 سالگی درگذشت. تنها سه سال پس از مرگ مادرش کته بود و این نشان دهنده تغییر در نحوه اداره تجارت بود. در سال 1989، آدیداس نام خود را به “adidas AG, Stock Corporation” تغییر داد و با ارزش اولیه 50 میلیون مارک آلمان در بورس اوراق بهادار آلمان ثبت شد. بین سال‌های 1990 و 1992، بقیه اعضای خانواده داسلر سهام اکثریت خود را فروختند و برای اولین بار شرکت دیگر تحت مالکیت خانواده داسلر نبود.

سال های بعد دوره سختی برای شرکت بود. تصمیمات ضعیف مدیریت جدید منجر به زیان در سال 1992 شد و تقریباً شرکت را به ورشکستگی کشاند. اسب خروشان آدیداس برای رهبری جدید و یک مسیر جدید شیهه می کشید.

یک کام بک تاریخی

کمک، به شکل رابرت لوئیس دریفوس از راه رسید که در سال 1993 کنترل شرکت را به دست گرفت. او با شریک خود کریستین تورس متوجه شد که آدیداس نیازی به اختراع مجدد ندارد. فقط باید روی کاری که قبلاً به خوبی انجام می داد تمرکز می کرد. لوئیس دریفوس که از تاریخچه آدیداس تا آن زمان به خوبی آگاه بود، ماشین بازاریابی آدیداس را تقویت کرد تا در مورد محصول عالی این شرکت صحبت کند. نوآوری که قبلاً در کفش‌ها و پوشاک آدیداس انجام شده بود، مورد توجه قرار گرفت و این امر به هدایت کسب‌وکار به سمت رشد کمک کرد.

در سال 1995، شش سال پس از تبدیل شدن به یک شرکت، آدیداس وارد بازار سهام شد. شعار بازاریابی آن‌ها در آن زمان نشان می‌دهد که کسب‌وکار آنها تا کجا پیش رفته است: «آن زمان می‌دانستیم. اکنون می دانیم.» همچنین در این سال اولین وب سایت آدیداس رونمایی شد و یک سال بعد در سال 1996 نشان ورزش به عنوان لوگوی شرکت پذیرفته شد.

لویس دریفوس در تاریخچه آدیداس

نوآوری های جدید

در حالی که آدیداس ممکن است محصولات شگفت انگیز خود را در اوایل دهه 90 به خوبی به اشتراک نگذاشته باشد، برخی از موفق ترین مفاهیم آدیداس در واقع در همین دهه متولد شدند. اینها شامل خط تولید جدید «تجهیزات آدیداس» در سال 1991 و کفش فوتبال Predator است که در سال 1994 راه اندازی شد.

خلق آدیداس Salmon AG

یکی از بزرگترین تصمیمات رابرت لوئیس-دریفوس به عنوان مدیر عامل، گسترش دامنه فعالیت شرکت از طریق خرید در بازارهای جدید بود. در سال 1997، آدیداس گروه Salomon را در معامله ای به ارزش 942 میلیون مارک آلمان خریداری کرد. این خرید، برند های Salomon، TaylorMade، Mavic و Bonfire را به همراه داشت و فرصت‌های جدیدی را در ورزش‌های برفی و گلف باز کرد. سپس این گروه از شرکت ها به نام adidas-Salomon AG شناخته شد.

ارزش سهام adidas-Salomon AG نسبت به سال های سخت اوایل دهه 90 بسیار بالا رفته بود. در سال 1998، سهام این شرکت در DAX30 پذیرفته شد، که یعنی شاخص بورسی که 30 شرکت با ارزش آلمان را در بورس فهرست می کند. آدیداس از آن زمان در آنجا باقی مانده است.

سال 1998 همچنین آغاز ساخت «دنیای ورزش» بود. آدیداس-سالومون AG با مشارکت شهر هرتزوگناوراچ، یک پایگاه نظامی سابق ایالات متحده را در حومه شهر خریداری کرد و شروع به ساخت مقر جدید خود کرد. کارکنان در سال 1999 نقل مکان کردند و زمین از آن زمان چندین بار مورد گسترش و ساخت و ساز واقع شده است. سال 2019 شاهد افتتاح ساختمان‌های جدید HALFTIME و Arena بودیم، سپس در سال 2021 مجموعه جدید HOMEGROUND ساخته شد که در ابتدا میزبان تیم ملی فوتبال آلمان در طول رقابت‌های یوفا یورو 2020 بود. این یکی از استراتژیک ترین رویکرد ها در تاریخچه آدیداس محسوب می شود.

مرکز جدید در تاریخچه آدیداس

سلام هربرت

در سال 2001، هربرت هاینر مدیرعامل جدید adidas-Salomon AG شد و این شرکت وسواس خود را نسبت به نوآوری دوچندان کرد. کفش های کلیدی آدیداس از آن دوره شامل عرضه آدیزرو (2004) و کفش فوتبال F50 است که به موقع برای مسابقات قهرمانی اروپا در سال 2004 عرضه شد. سال 2001 همچنین اولین “گزارش اجتماعی و زیست محیطی” آدیداس را منتشر کرد که نشان دهنده تعهد به پایداری است که تا به امروز ادامه دارد.

هربرت هاینر در تاریخچه آدیداس

دوران غیرممکن

در سال 2004 یکی از محبوب ترین کمپین های بازاریابی این شرکت راه اندازی شد. بزرگترین ورزشکاران آدیداس در فهرست، با ترس ها و شکست های خود مواجه شدند تا نشان دهند که «هیچ چیز غیرممکن نیست». این شعاری است که هنوز هم شرکت و کارکنان آن را هدایت می کند. این شعار جایگاه خود را ر تاریخچه آدیداس به خوبی تثبیت کرده است.

در سال 2005، آدیداس تصمیم گرفت بخش Salomon از مجموعه خود را واگذار کند و (به استثنای برچسب گلف Taylor Made) آن مارک ها را به Amer Sports فروخت. یک سال بعد، آدیداس Reebok را خریداری کرد و دو تا از تاریخی ترین برندهای ورزشی در این صنعت را گرد هم آورد. در ژوئن 2006 این شرکت به گروه آدیداس تغییر نام داد.

آینده دوندگی؟

برخی از نوآوری ها در صنعت کالاهای ورزشی آنقدر منحصر به فرد و موفق هستند که بخشی از هویت یک برند می شوند. برای کفش‌های آدیداس، این نوآوری، زیره میانی بالشتک‌کننده بازگشت انرژی به نام Boost است. با همکاری شرکت شیمیایی BASF آلمان ایجاد شد و اولین بار در سال 2013 راه اندازی شد.

خلق جدید ترین ها

راه اندازی استراتژی جدید پنج ساله – «خلق جدید ترین ها» آدیداس را بر تبدیل شدن به یک شرکت منبع، باز متمرکز کرد که در آن ورزشکاران، مصرف کنندگان و شرکا بخشی از برند بودند. این یک دوره همکاری پیشرفته را آغاز کرد که هنوز هم تا به امروز ادامه دارد. آدیداس با شرکت هایی مانند فارل ویلیامز و لگو و… همکاری کرد.

رهبری جدید، دیگاه دیجیتالی جدید

پس از 15 سال در راس آدیداس، هربرت هاینر در اکتبر 2016، پست مدیرعاملی را به کسپر روستد سپرد. کسپر از شرکت پیشرو در زمینه کالاهای مصرفی هنکل به گروه آدیداس آمد و دوره ای از تحول را در شرکت آغاز کرد تا موفقیت در عصر دیجیتال را به ارمغان آورد.

این شرکت هفتادمین سال تاسیس خود را با یک جشن بزرگ در محوطه دانشگاه خود در بایرن جشن گرفت. همچنین سالی بود که همکاری آن با بیانسه نولز و آیوی پارک آغاز شد. سالی برای تأمل در مورد اینکه شرکت چقدر پیشرفت کرده است، در حالی که به آینده ای با یکی از داغ ترین همکاری ها در تاریخ شرکت نگاه می کنیم. همه گیری جهانی کروناویروس 2020-2021 یک زمان چالش برانگیز برای شرکت ها در سراسر جهان و در تاریخچه آدیداس بود. آدیداس با بیرون آمدن از این دوره دشوار، به آینده نگاه کرد: کاسپر روستد رهبری خود را بر این شرکت برای پنج سال دیگر تمدید کرد، واگذاری برند ریباک به طور رسمی اعلام شد و یک استراتژی پنج ساله جدید به نام “بازی مال ماست” راه اندازی شد. این رویکرد، تمرکز بر اعتبار، تجربه مصرف کننده و تعهد به پایداری را برجسته می کند.

کسپر رورستد در تاریخچه آدیداس

آدیداس x گوچی

گوچی و آدیداس اورجینال در یک همکاری جدید – آدیداس x گوچی – با ترکیب میراث و کدهای خلاقانه هر دو برند به نیروها پیوستند. اولین مجموعه در باند فرودگاه عرضه شد و دارای یک کالیدوسکوپ رنگی و ادغام نمادهای سه گانه و گوچی بود.

در سال 2023، آدیداس از بیورن گولدن، مدیر عامل و عضو هیئت اجرایی جدید خود استقبال کرد. گولدن به عنوان یک بازیکن حرفه ای فوتبال و هندبال با تقریبا 30 سال تجربه در صنعت کالاهای ورزشی و کفش، دانش زیادی را در ورزش و خرده فروشی با خود به ارمغان می آورد. بیورن قبلاً به عنوان معاون ارشد پوشاک و لوازم جانبی از سال 1992 تا 1999 کار می کرد و به 3-Stripes بازگشت تا شرکت را وارد عصر جدیدی کند.

کتونی های اورجینال آدیداس در فروشگاه ما موجود است

آدیداس و گوچی در تاریخچه آدیداس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *